sobota 15. januára 2011

Vyfoťte si svojho miláčika


Už dlho som si chcel vyfotiť svojho miláčika (manželka snáď odpustí – ju fotím často). Myslím tým miláčika Yashicu MAT, dvojokú 6x6 zrkadlovku. A chcel som ju odfotiť čo najlepšie, čo najviac profi. Samozrejme v úplne anti-profi domácich podmienkach. Posúďte sami, či sa mi to podarilo a ja na oplátku skúsim popísať ako som postupoval.



Základná myšlienka bola odfotiť tento krásny stroj v lowkey atmosfére – čierne pozadie a nasvietenie, ktoré nechá kontrastne vyniknúť hlavné kovové prvky.
Fotografické podmienky boli improvizované v čisto domácich podmienkach, ako je možné vidieť na obrázku nižšie. Ako podložka poslúžil subwoofer s čiernym povrchom. Ako pozadie som použil čiernu fleesovú bundu. Osvetlenie zabezpečil blesk METZ odpaľovaný diaľkovo ako „slave“ pomocou integrovaného blesku na Nikone D90. Svetlo som rozptyľoval bielym dáždnikom položeným na stoličke. Mimochodom, je to obyčajný dáždnik zo supermarketu za „babku“. Ako odraznú dosku som použil biely papier, ktorý som držal v ruke.
Lowkey atmosféru som dosiahol okrem tmavého pozadia aj výrazným posunutím expozície do mínusu. Pre rozmazanie pozadia som začal s nízkymi clonovými číslami. Prvé zábery ale ukázali, že pri vzdialenosti cca 0,5 m je tak malá hĺbka ostrosti, že sa rozmazávali aj vzdialenejšie časti yashicky a to nepôsobilo dobre. Skončil som až na clonovom čísle 8.
Tieto prvé pokusy ale boli akosi mdlé, nevýrazné, takže začala hra so svetlom. Kľúčom k úspechu sa ukázal taký uhol osvetlenia, ktorý odrazí svetlo od lesklých častí priamo do objektívu. Podstatný bol predovšetkým názov značky. Pre porovnanie pridávam aj ukážku, na ktorej sa to nepodarilo. Odvrátenú stranu fotoaparátu som ešte prisvetlil odraznou doskou. Kontrast bol ale natoľko silný, že som jej musel ešte dodatočne pomôcť ľahkým zjasnením v editore.


 Ďalšia editácia bola už iba veľmi decentná – úprava jasu, kontrastu a doostrenie. Za zmienku snáď stojí ešte malá finta s úpravou farieb, ktorú robím u podobných prevažne „nefarebných“ objektov. Celý fotoaparát je čierny a je na ňom iba pár farebných detailov a tie chcem nechať vyniknúť. Preto v prvom rade potlačím v editore „vibrance“. Tým odstránim akýkoľvek farebný nádych prevažne v „nefarebných“ častiach. Následne zvýšim „saturation“, čím vrátim farebnosť, prípadne ju ešte zvýšim, samotným farebným častiam obrázku. Samozrejme s citom!
Určitým náhodným bonusom bol farebný nádych v objektívoch od antireflexných vrstiev. Využil som ho a lokálne som v tejto oblasti zvýšil saturáciu a kontrast.

Tak čo poviete? Uhádli by ste z fotky v akých partizánskych podmienkach vznikla? ;-)



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára