nedeľa 19. decembra 2010

Camera Obscura za 5 minút



Dnes som objavil Ameriku ;-) S ničím starším ako s dierovou komorou (camera obscura) som ani prísť nemohol. V jednom čísle

„Digital SLR Photography“ som našiel jednoduchý návod ako ju
vyrobiť na digitálnej zrkadlovke. Spočíval v tom, že sa navŕta krytka k telu zrkadlovky (cca 5mm dierka), do kúsku alobalu sa ihlou prepichne malá dierka a tento alobal sa vlepí zvnútra do krytky.

Pravdu povediac, bol som k tomu dosť skeptický – to predsa nemôže normálne fungovať. Kvôli tomu si nezničím krytku! Ale nedalo mi to pokoj, za pokus by to stálo, tak som tým alobalom zapatlal celý otvor pre objektív.


Neveriac tomu, že tam môže niečo byť vidieť, som vyliezol na balkón, nastavil úplne najvyššie ISO a 10 sekundovú expozíciu a urobil prvú fotku. Vyšla čistá biela! Čooo??? Preexponovaná? Ešte pár pokusov s expozíciou a neveril som vlastným očiam, ono to fakt funguje! Od Leonarda sa nič na tomto svete nezmenilo ;-)


Tu je pár postrehov, keby ste sa o niečo podobné chceli pokúsiť aj vy:
- môj nikon bez objektívu odmieta fungovať. Cvaká jedine v režime M
- ak je naozaj veľa svetla a dobre si zatemníte hľadáčik, tak je v ňom vidieť obraz, slabo ale predsa
- LiveView mi niečo zobrazoval, len u naozaj svetlých scén (žiarovka...)
- takto urobená camera obscura má prekvapivo dlhé ohnisko. Odhadol by som to v prepočte tak cca 80 mm
- časy pri ISO 200 vychádzajú v sekundách. Pri komponovaní som si ISO zvýšil a skrátil čas, aby som nemusel dlho čakať. Na slepo sa komponuje naozaj zle. Hodilo by sa nejaké „udělátko“ – provizórny zameriavač do sánok na blesk
- Dierka v alobale musí byť naozaj maličká. Robte ju tenkou ihlou na tvrdom podklade
- na internete sa dá nájsť veľa odkazov k tejto téme. Dokonca firmy vyrábajúce celé camery obscury. Zaujala ma britská firma http://www.pinholesolutions.co.uk/, ktorá dodáva dokonca špeciálne vložky s mini dierkou. Veľkosť a presnosť dierky totiž zásadne ovplyvňuje kvalitu obrazu. Vyrábajú sa laserom alebo leptaním

Tu je pár obrázkov z prvého pokusu. Zdá sa, že by naozaj stálo za to takto „zničiť“ tú krytku a urobiť sériu serióznejších fotiek ;-)
 
  




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára